Warning: Parameter 2 to wp_hide_post_Public::query_posts_join() expected to be a reference, value given in /var/www/fs2/23/muufi/public_html/site/wp-includes/class-wp-hook.php on line 286

Warning: Parameter 2 to qtranxf_postsFilter() expected to be a reference, value given in /var/www/fs2/23/muufi/public_html/site/wp-includes/class-wp-hook.php on line 286
Artists' Association MUU » INVISIBLE TIME – näyttelyn taiteilijat ja teokset
MembersInfo
logo2 logo2 logo2

Main menu:

Etsi

Arkisto

INVISIBLE TIME – näyttelyn taiteilijat ja teokset

Näyttelyn taiteilijat, installaatioita ja performansseja:
Miriam Akkermann (Etelä-Korea)
Derek Holzer (USA)
Takashi Mitsui (Japani)
Stefan Riebel (Saksa)

Wall of Sound – taiteilijat:
Konstantinos Fioretos (Kreikka)
Johan Landgren (Ruotsi)
Jay-Dea Lopez (Australia)
Shana Palmer & Melissa Moore / Secret Secrets (USA)
Minh Pham Quang Tran (Vietnam)
Snorkel Quintet (Espanja)
Myriam Van Imschoot (Belgia)
Jatin Vidyarthi (Intia)

Berliinissä asuvan eteläkorealaisen taiteilijan MIRIAM AKKERMANNIN interaktiivinen “Info-Room” käsittelee tiedonvaihtoa ja sen asemaa yhteiskunnassa. Näkymätöntä informaatiota on kaikkialla. Mitään suodatusta ei ole. Info-room on tyhjä huone. Äänetön. Tiedon saamiseksi vierailijan on kytkettävä virta FM-radioon tai käytettävä kännykkäradiota.

Miriam Akkermannilla on paitsi BA-tutkinto tuotesuunnittelusta myös tutkinto klassisesta huilunsoitosta sekä MA-tutkinto uuden musiikin ja musiikkiteknologian alalta. Lisäksi hän on opiskellut säveltämistä ja äänitaidetta. Akkermann valmistelee parhaillaan väitöskirjaa musiikkitieteestä Berliinin taideyliopistossa.

DEREK HOLZER on Berliinissä asuva amerikkalainen äänitaiteilija, jonka kiinnostuksen kohteita ovat itsetehty analoginen elektroniikka, äänitaide, kenttä-äänitykset sekä elektroakustiikan, hälyn, improvisaation ja extreme-musiikin väliset yhtymäkohdat.

Avajaispäivänä Derek Holzer esittää performanssin, johon sisältyy itsetehtyä elektroniikkaa. Improvisoitu live-esitys rakentuu kahdesta kaoottisesta järjestelmästä ja niiden välisestä vuorovaikutuksesta: toinen on itsetehty analoginen modulaarinen syntetisaattori, joka on ohjelmoitu itsemoduloituvaksi, toinen taas feedback-laitteena toimiva elektroakustinen SoundBox-kaiutin ja siihen liitetyt löydetyt esineet.

SoundBox- teokset – nimeltään Nonlinearities (epäjatkuvuuksia) – jäävät galleriaan koko näyttelyn ajaksi.

TAKASHI MITSUI on Kölnissä asuva japanilainen äänitaiteilija. Hänellä on BA-tutkinto arkkitehtuurista. Viime aikoina Mitsui on työskennellyt sekä muusikkona että kuvataiteilijana, erikoistuen ääni-installaatioihin.

Hänen installaationsa ”Symphony Room Number L-33” on saanut nimensä MUU gallerian osoitteesta Lönnrotinkatu 33:ssa. Installaation äänet luovat akustisen kiintopisteen ympäröivälle tiealueelle. Installaation putkista koostuva visuaalinen hahmo puolestaan perustuu Mitsuin aiempiin kokemuksiin arkkitehtonisista teoksista.

STEFAN RIEBEL on saksalainen käsite- ja mediataiteilija, joka asuu ja työskentelee Leipzigissä ja Berliinissä. Hänen käsitteelliset teoksensa perustuvat arkipäiväisten esineiden käyttämiseen sekä tunnelmaan, jossa tunnistamisella on keskeinen tehtävä.

Teoksessa ”Text Assembly for Record Players, Blank Vinyl and Time” (tekstikooste levysoittimille, tyhjille vinyylilevyille ja ajalle) on eri puolille tilaa asetettu levysoittimia, joissa kussakin on tyhjä vinyylilevy. Levysoittimien pyöriessä niiden neulat raaputtavat ajan mittaan vinyylilevyjen herkkään pintaan tiiviin ääntä tuottavan urakuvion.

WALL OF SOUND -äänitteiden kokoelma:
1. Fioretos Kostantinos: Analord Ambience, 9:24
2. Fioretos Kostantinos: We Are the Night Family, 4:47
3. Johan Landgren: More Sides Now, 3:57
4. Jay-Dea Lopez: From the Edge of Saturn, 8:57
5. Shana Palmer with Melissa Moore / Secret Secrets: Lunar Storm, 5:13
6. Minh Pham Quang Tran: Dogma, 10:20
7. Snorkel Quintet: Di Polo, 7:52
8. Snorkel Quintet: Las Discretas, 8:32
9. Myriam Van Imschoot: The Economy of Speed Production, 2:31
10. Jatin Vidyarthi: aM I hEre, 2:53
11. Jatin Vidyarthi: HuMid, 4:30

KONSTANTINOS FIORETOS (Kreikka). Suoritettuaan kemian ja molekyylibiologian opinnot Konstantinos Fioretos on opiskellut klarinetinsoittoa ja musiikin teoriaa. Hän myös rakentaa elektronisia laitteita.

”Analord Ambience” on modulaarista järjestelmää käyttäen tehty analoginen teos, jossa kuitenkin on hyödynnetty digitaalisia keinoja hienovaraisen sekvensoinnin tuottamiseksi. Teos toimii vielä keskeneräisen verkkoteoksen testialustana.

Neljälle tuuballe ja nauhurille kirjoitettu ”We are the Night Family” on syntetisointiseminaarin yhteydessä tehty tilausteos.

JOHAN LANDGREN (Ruotsi) käsittelee taiteessaan ääntä ja kieltä. Hän on viehättynyt kriittisestä teoriasta ja sen kutkuttavasta ambivalenssista maailman kuvaamisen ja sen muuttamisen, teorian ja käytännön, toden ja fiktion välillä.

”More Sides Now” rakentuu äänestä, joka laulaa yksin pätkiä Joni Mitchellin laulusta ”Both Sides Now”. Äänite on monistettu elektronisesti niin, että jokaisella kopiolla on omat tehosteensa. Lopputuloksena on valtava määrä ääniä, jotka on kaikki ”korjattu” eri tavalla. Landgrenin ajatuksena on ollut Mitchellin laulun laajentaminen niin, että laulu itsessään toteuttaa sen sanoissa piilevän ajatuksen asioista, joilla on aina enemmän kuin yksi puoli.

JAY-DEA LOPEZ (Australia) tekee kokeellisia sävellyksiä Australian New South Walesissa tehdyistä kenttä-äänityksistä. Häntä kiinnostaa erityisesti ajatus ”uhanalaisista äänistä” ja ”uhanalaisista äänimaisemista”. Hänen teoksensa pyrkivät johdattamaan yleisön kuuntelemaan luovasti niin luonnollista kuin sosiaalistakin ympäristöä arkielämän kuuntelemisesta poikkeavilla tavoilla. Näin kuuntelijan ja ulkomaailman väliset yhteydet varmistuvat äänen kautta.

Vuonna 1997 Cassini-Huygens-avaruusluotain laukaistiin Cape Canaveralista. Luotaimen päätarkoitus oli tutkia Saturnuksen geologiaa. Luotaimen lähestyessä Saturnusta vuonna 2002 se havaitsi voimakkaita radioaaltoja, jotka olivat peräisin planeetan napa-alueiden revontulista. Lopezin ”From the Edge of Saturn” ääniteoksessa on muokattuja avaruusluotaimen tekemiä tallenteita.

SECRET SECRETS (USA) eli MELISSA MOORE, rummut, ja SHANA PALMER, laulu ja elektroniikka, on Marylandin Baltimoresta kotoisin oleva duo. Moore käyttelee vapaamuotoista vyörytystä suuntaavia ohjaimia, kun taas Palmer rikkoo unelmia laulamalla. Lauluja tehdessään duon jäsenet sopivat ensin kaavasta ja reagoivat sitten toistensa kemioihin ja energiaan.

SECRET SECRETS / SHANA PALMER & MELISSA MOORE: Lunar Storm. Artist Courtesy of Ehse Records.

Vietnamilaisen MINH PHAM QUANG TRANIN ensimmäinen keikka oli Hanoin johtavan rock-bändin The Ladderin kitaristina, ja siitä lähtien hänen musiikillinen uransa on ollut monimuotoinen ja värikäs. Minhin musiikissa taiteellinen vapaus sekoittuu erilaisiin musiikkityyleihin kuten rock, blues ja jazz, samalla kun hän lisää niihin elementtejä perinteisestä vietnamilaisesta musiikista kuin myös improvisoitua jammailua.

Vietnamissa nykytaiteen yhteisöissä arvostetaan edelleen tarkkoja ja vaikeita akateemisia teorioita, mutta samalla taiteilijoiden toivotaan edistävän uusia menetelmiä taiteessa. Idän ja lännen kohtaamisesta nousevia arvoja saatetaan kehua, samalla kun kannetaan huolta paikallisten perinteiden kuten vaikkapa tervehtimiseen liittyvän tapakulttuurin säilymisestä. Onko tässä taiteelliselta kannalta kyseessä dogma vai ristiriita? Voivatko uudet taiteilijat puhua omalla äänellään ja ylittää tavanomaisuuden esteet?

SNORKEL QUINTET / CARLOS EDELMIRO PECHANT, GABRIEL MILLÁN, OSCAR DURÁN, DIEGO CAICEDO, MARTIN DEL LITTO (Espanja). Snorkel-kvintetti on perustettu vuonna 2008 Barcelonassa. Kvintetin musiikissa on vaikutteita niin jazzista, funkista, hiphopista, punkista, orkesteri- ja nykymusiikista kuin latinalaisista, afrikkalaisista ja Länsi-Intian rytmeistä, drum’n’bassista, ambientista ja musiikin minimalismista.

”Las Discretas” rakentuu hiljaisuudelle, jossa kukin muusikko soittaa vuorollaan, mutta sattumanvaraisessa järjestyksessä. Soitettuaan yhdessä kohdassa samanaikaisesti muusikot palaavat kukin myöhemmin hiljaisuuteen.

”Di Polo” perustuu ajatukselle hitaasta laulusta, jota 80-luvulla kutsuttiin myös balladiksi.

MYRIAM VAN IMSCHOOT (Belgia) on performanssitaiteilija, joka käyttää työssään ääniä, arkistoja, ihmisääntä, muistoja ja maisemaa. Van Imschoot työstää parhaillaan ihmisäänelle ja maisemaprojekteille omistettua teossarjaa nimeltä ”Per Sonare”. Taiteilija on kiinnostunut aikaa ja tilaa venyttävistä kommunikaatiomuodoista.

”The Economy of Speed Production” on raita van Imschootin ääni-installaatiosta ”Black Box”. Installaatiossa on interaktiivinen jukeboksi, jonka itsetehdyillä levyillä kuullaan improvisaatiota ja puhuttua sanaa koskevia mielipiteitä. “The Economy of Speed Production” perustuu otteisiin Xavier Le Royn haastattelusta. Tekijät: Myriam Van Imschoot & Ayméric de Tapol.

Intialainen JATIN VIDYARTHI aka ”Masta’ Justy” on äänitaiteilija, elektronimusiikin tuottaja ja DJ. Hän asuu Bangaloressa ja säveltää musiikkia näytelmä- ja dokumenttielokuviin sekä tanssi- ja ääni-installaatioihin. Jatin on opiskellut äänitekniikkaa SAE-instituutissa Sydneyssä.

”aM I hEre” ja ”HuMid” ovat molemmat albumilta ”Daaku Potato”, jonka musiikin keskipisteessä ovat tila, tunnelma ja ilmapiiri. Musiikki on kooste monista eri elektronimusiikin lajeista, mm. ambient, glitch, noise ja hienovarainen break beat. Intialaiset mausteet tulevat intialaisista elokuvista, kaseteilta ja CD-levyiltä sämplätyistä pätkistä. Lisäksi kappaleissa on hyödynnetty kenttä-äänityksiä kaupungin elämästä kuten liikenteestä tai rakennustyömailta, tai vapaan luonnon kuten vaikkapa lintujen, hyönteisten tai veden ääniä. Musiikki on tunnelmallista, kaunista ja esoteerista.