Warning: Parameter 2 to wp_hide_post_Public::query_posts_join() expected to be a reference, value given in /var/www/fs2/23/muufi/public_html/site/wp-includes/class-wp-hook.php on line 286

Warning: Parameter 2 to qtranxf_postsFilter() expected to be a reference, value given in /var/www/fs2/23/muufi/public_html/site/wp-includes/class-wp-hook.php on line 286
Artists' Association MUU » PUHETTA PERFORMANSSISTA! – IRMA OPTIMISTI
MembersInfo
logo2 logo2 logo2

Main menu:

Etsi

Arkisto

PUHETTA PERFORMANSSISTA! – IRMA OPTIMISTI

MUU Maanantai: Puhetta Performanssista! 1/2019
Mikä johti performanssiin 80-luvun lopulla?

18.02.2019, klo 18
MUU Galleria
Lönnrotinkatu 33, Helsinki

Vieraana: Irma Optimisti
Host: Kikka Rytkönen

kuva: Irma Optimisti, “Body Market”, Galleria Bellarte, Turku, 1992

 

Vuoden 2019 ensimmäinen Puhetta Performanssista –keskustelutilaisuus järjestetään 18. helmikuuta klo 18 MUU Galleriassa. Vuonna 2019 keskustelutilaisuuksien uutena host’ina toimii taiteilija Kikka Rytkönen. Hän haluaa tuoda keskustelutilaisuuksien aiheiksi suomalaisen performanssitaiteen historiaa ja ajankohtaisia yhteiskunnallisia aiheita.

Ilmoittaudu tilaisuuteen, varaa paikkasi TÄÄLTÄ

facebook.com/events

MUU ry:n järjestämien performanssitaidetta käsittelevien tilaisuuksien tarkoitus on avata keskustelua nykyperformanssista, sen eri muodoista ja lähestymistavoista, taiteilijoista ja teoksista sekä heidän suhteestaan esitystaiteen ja muiden taidemuotojen perinteeseen, eettisiin ja yhteiskunnallisiin kysymyksiin sekä ajankohtaisiin ongelmiin.

Mikä johti performanssiin 80-luvun lopulla? –otsikolla käytävässä keskustelussa Kikka Rytkösen vieraana on Irma Optimisti.

Performanssitaiteilija Irma Optimisti on kaaosteoriasta väitellyt matemaatikko, joka on tehnyt vuodesta 1989 lähtien satoja performansseja erilaisissa konteksteissa –  festivaaleilla, museoissa, gallerioissa ja muissa yhteyksissä. Olennaisia hänelle ovat identiteetin, naiseuden, sukupuolen, postmodernin spektaakkelin, luonnon ja kuoleman teemat. Hän on tunnettu myös taiteen maskuliinisen konseptin parodioista.

”Performanssia oli tavallaan aloiteltu pitkin 1980-lukua, ja aiemminkin, sekä yksityisinä tekoina että ryhmissä. Vuonna 1981 Seinäjoella näin Provinssirockissa Homo $– ja Vaasa Festivalilla 1984 Jack Helen Brut -ryhmän. Itse esiinnyin ensimmäisen kerran Vaasassa vuonna 1989. Kahden vuoden kuluttua oli merkittävä Käsittämätön Iltapäivä -tapahtuma nukketeatteri Peukalopotissa. Lisäkseni muita esiintyjiä olivat mm. Peukalopotin johtaja Kristiina Hurmerinta ja läänintaiteilija Veltto Virtanen.

Vuonna 1991 valtakunnassa tapahtui muutakin: suuri lama oli alkanut. Se nosti yhteiskunnasta esiin groteskeimmillaan kaikki ne piirteet, joita olin ajatellut tai vastustanut siihen astisen elämäni ajan. Näin yhtäläisyyksiä epälineaarisista ilmiöistä tekemieni tutkimustulosten ja yhteiskunnallisen tilanteen epävarmuuden välillä.

Kun VR:n makasiineilla toimineet MUU ry ja Vapauden Aukio -galleria kutsuivat vuonna 1991 Suomen performanssitaiteilijat tapaamiseen, menin paikalle ja esiinnyin sitten performanssikavalkadissa, joka oli Helsingin juhlaviikkojen ohjelmaa. Teoksessani, joka oli luentoperformanssi, käytin ensimmäistä kertaa suoraan matematiikkaa. Valmistelin jo tuolloin matematiikan väitöskirjaa kaaosteoriasta ja huomasin, että sitä voi populaarilla tasolla soveltaa performansseissakin. Katse-performanssilla Tampereen Nykytaiteen museossa ja Vaasa Festivalissa tulin radikalisoineeksi naiseuden myös burleskilla komiikalla kääntämällä katseen takaisin katsojaan, mieheen. Paikallislehden kulttuurisivulla minua kutsuttiin pornotähdeksi. Katse-esitykset olivat ensimmäiset Irma Optimisti -nimellä tekemäni.”

Puhetta Performanssista –keskustelujen koordinaattori, taiteilija Kikka Rytkönen kasvoi läpi 70-luvun sekä hippinä että poliittisena aktivistina. Laululiikkeen koulima, post-punk naisbändi Edith Biafran perustaja, rumpali ja biisintekijä jatkaa yksinlaulajana ja esiintyjänä. Hän on ollut näyttelijänä mm. elokuvissa Räpsy ja Dolly ja Säälistäjät. Kuvataidetta Kikka Rytkönen on tehnyt 80-luvun puolivälistä. Ympäristö- , valo- ja videotaiteen keskeisenä materiaalina on ollut kotitalous- ja kierrätysmuovi. Performansseihin liittyvät musiikki, rytmi, naiseus, poliittinen historia ja ajankohtaisia asioita käsittelevät teemat ja kontekstit. Rytkönen on tehnyt myös yhteistyöteoksia Romanian ja Bulgarian liikkuvan väen kanssa.

muugalleria(a)muu.fi