Warning: Parameter 2 to wp_hide_post_Public::query_posts_join() expected to be a reference, value given in /var/www/fs2/23/muufi/public_html/site/wp-includes/class-wp-hook.php on line 286

Warning: Parameter 2 to qtranxf_postsFilter() expected to be a reference, value given in /var/www/fs2/23/muufi/public_html/site/wp-includes/class-wp-hook.php on line 286
Artists' Association MUU » MUU KIRJOITTAA – PYÖREÄN PÖYDÄN PAINOSTAVUUS
MembersInfo
logo2 logo2 logo2

Main menu:

Etsi

Arkisto

MUU KIRJOITTAA – PYÖREÄN PÖYDÄN PAINOSTAVUUS

18/06/2019
MUU kirjoittaa
MUU kirjoittaa -työryhmä koostuu järjestön jäsentaiteilijoista, joita yhdistää kiinnostus kirjoittamiseen. Teksti näyttelystä: LAURA LAUKKANEN: Kohtelias ystävä, 1.6.-20.6.2019, MUU Galleria

Pyöreän pöydän painostavuus
Teksti: Suvi Nurmi

Laura Laukkasen videoinstallaatio Kohtelias ystävä on kolmas osa kohteliaisuutta ja ystävällisyyttä käsittelevään teossarjaan, jonka aikaisemmat osat ovat olleet niin ikään videoteoksia. Jokaisessa osassa teemaa on valotettu eri suunnasta. Saan sen käsityksen, että Laukkanen on lukenut huomattavasti sosiaalipsykologista tutkimusta teoksia valmistellessaan ja paneutunut syvällisesti tarkastelemiinsa ilmiöihin.

Ajatus ystävällisyydestä ja kohteliaisuudesta nykytaideteoksen aiheena tuntuu etukäteen ilahduttavan raikkaalta. En silti ole lainkaan tiennyt, mitä odottaa, kun saavun näyttelytilaan. Teossarjan aikaisempia osia en ole nähnyt. Olen kuvitellut mielessäni puheeseen ja kenties haastatteluihin pohjautuvaa videota. Teoksen pelkistetty yksinkertaisuus ja voimakas tunnelataus yllättävät minut.

Tilassa on seitsemän kuution muotoista kuvaputkimonitoria, jotka on asetettu väljään ympyrään. Ruudut on suunnattu kohti keskustaa, ja saadakseen teoksesta kokonaiskuvan on astuttava ympyrän keskelle. Jokaisessa monitorissa on ensisilmäyksellä samankaltainen näkymä: pöydällä oleva kulho ja siitä syövä ihminen, josta tosin näkyvät vain kädet ja osa ylävartalosta, ei kasvoja.

Huomaan yhden noukkivan ruokaa kulhostaan sormin, ja ensimmäinen mielikuvani on, että teos kuvaa ruokailutapoja maailman eri puolilta. Sitten havaitsen, että ainoastaan sormin syöjä poikkeaa muista, jotka kaikki syövät lusikalla. Hän eroaa toisista muutenkin, sillä valtaosan teoksen kestosta hän istuu pöydän ääressä kokonaan ilman kulhoa. Syötyään siitä muutaman hyppysellisen hän nimittäin ojentaa kulhon vasemmalle puolelleen ja se siirtyy seuraavaan monitoriin, jossa näkyvä ihminen annostelee siihen muutaman lusikallisen omasta keitostaan ja ojentaa kulhon edelleen seuraavalle, kunnes koko ympyrä on käyty läpi. Siirtymät monitorista toiseen kulkeutuvan kulhon mukana ovat välillä täysin saumattomia, kuin ruudun ulkopuolelle ojennettava kulho todella siirtyisi ilman halki seuraavaan ruutuun. Vaikka vaihto on välillä kömpelömpi, kaiken kaikkiaan illuusio yhteisestä ruokailutilanteesta säilyy.

Saan kuulla taiteilijalta myöhemmin, että jokaisessa monitorissa näkyvä ihminen on hän itse. On mielestäni hyvä ratkaisu, että se ei paljastu katsojalle. Erilaisilla vaatteilla, valaistuksella ja liikekielellä on pidetty huolta siitä, että syntyy mielikuva seitsemästä eri ihmisestä. Mikäli kasvot näkyisivät, teosta alkaisi helposti tulkita taiteilijan omaa ihmisyyttä ja sen eri puolia käsittelevänä. Kasvottomuus luo teoksen asetelmaan myös anonymiteetin, joka lisää sen painostavuutta. Omilla kasvoillaan esiintyessään ihminen on alttiimpi miettimään, mitä toiset ajattelevat hänen toiminnastaan. Kasvottomana ja nimettömänä on vaivattomampaa tehdä julmiakin ratkaisuja toisia ihmisiä kohtaan. Silloin on konkreettisesti turvassa kasvojen menettämiseltä.

Ympyrään asetellut monitorit syöjineen luovat illuusion pyöreästä pöydästä, jonka eri puolilla syöjät istuvat. Pyöreässä pöydässä ei ole päätyjä, jotka asettaisivat sen ääressä istuvat automaattisesti eriarvoiseen asemaan keskenään. Siitä huolimatta teoksen esittämä tilanne on kaukana tasa-arvoisesta. Yksi syöjistä joutuu odottamaan, että saisi kulhoonsa armopaloja muilta. Jotkut annostelevat kiertävään kulhoon pelkkää lientä, jotkut pyrkivät antamaan enemmän sattumia. Yksi antaa omasta kulhostaan vain yhden lusikallisen ja senkin harkiten, joku toinen lappaa kulhoon neljä kukkuraista lusikallista. Kaikki annostelevat keittoa samalla lusikalla, jolla he ovat itse ensin syöneet, mikä tekee ruoan jakamisesta toisaalta intiimimpää, toisaalta sen saajalle nöyryyttävämpää.

Teoksen äänenä on pelkkä lusikoiden kilahtelu lautasia vasten. Puhumattomuus luo painostavan tunnelman. Ei synny mielikuvaa rennosta ja miellyttävästä ruokailutilanteesta ystävien tai perheen kesken, vaan ennemmin syöminen ja kiertävän kulhon täyttäminen näyttäytyy jonkinlaisena vakavana, väkinäisenä rituaalina. Kuulen taiteilijalta, että moni on kertonut kokeneensa ahdistavaksi sen, että teoksen kokeakseen joutuu astumaan ympyrän keskelle. Silloin tulee vedetyksi sisälle tilanteeseen eikä voi pysytellä pelkkänä passiivisena tarkkailijana. Katsoja pakotetaan osallistumaan, valitsemaan puolensa, odottamaan kierroksen päättymistä yhdessä kerjääjän kanssa.

Installaatio synnyttää väistämättä voimakkaan mielikuvan eriarvoisuuden käsittelemisestä. Maailmassamme varallisuus tosin jakautuu siten, että yhtä syöjää kohti kuuluisi olla kuusi kerjääjää eikä toisin päin. Toisaalta kuusi hyväosaista yhtä huono-osaista kohti voi kuvata oman yhteiskuntamme rakenteita. Läheltä katsottuna voi näyttää siltä, että suurimmalla osalla menee hyvin. Oleellista on, miten suhtaudumme siihen, joka tarvitsee apua.

Vaikka teoksen videoluupin kesto on vain kulhon yksi kierros syöjältä toiselle, sen katsominen vangitsee. Jään seuraamaan kulhon kiertämistä usean kierroksen ajaksi. Erityisen kiinnostavaksi nousee syöjien erilainen suhtautuminen kiertävään lautaseen: siirtävätkö he sen mahdollisimman nopeasti seuraavan riesaksi vai käyttävätkö he aikaa valitakseen parhaat palat annoksestaan kulhoon laitettaviksi. Katsojana alan väkisinkin miettiä, kuka monitoreissa näkyvistä hahmoista itse olisin.

LAURA LAUKKANEN: Kohtelias ystävä, 1.6.-20.6.2019, MUU Galleria, Lönnrotinkatu 33, 00180 Helsinki

***

Suomi on kuvataidekansaa. Kuvataidekohteiden kävijäluvut ovat huikeat 4,5 miljoonaa vuodessa. Kuvataidetta voi nähdä ympäri vuoden monenlaisissa paikoissa, vakiintuneista instituutioista pieniin gallerioihin ja pop up -näyttelyihin. Uusia, kiinnostavia näyttelytiloja perustetaan jatkuvasti. Tästä huolimatta taidetta käsitteleviä tekstejä julkaistaan mediassa yhä harvemmin.

MUU ry:n sisällä toimiva MUU kirjoittaa -työryhmä koostuu taiteilijoista, joita yhdistää kiinnostus kirjoittamiseen. Ryhmä on kokoontunut jo muutaman vuoden ajan pohtimaan kirjoittamisen roolia ja mahdollisuuksia nykytaiteessa. Nyt työryhmän julkaisee kirjoituksia MUUn gallerianäyttelystä sekä verkossa että galleriassa luettavaksi. Tarkoituksena on tarjota taidekritiikille luova vaihtoehto, jossa taiteilija kirjoittaa  kollegansa teoksista.

muugalleria(a)muu.fi,  +358 9 625 972