Warning: Parameter 2 to wp_hide_post_Public::query_posts_join() expected to be a reference, value given in /var/www/fs2/23/muufi/public_html/site/wp-includes/class-wp-hook.php on line 286

Warning: Parameter 2 to qtranxf_postsFilter() expected to be a reference, value given in /var/www/fs2/23/muufi/public_html/site/wp-includes/class-wp-hook.php on line 286
Artists' Association MUU » 12.3.-28.3.2010 Anisotropics
MembersInfo
logo2 logo2 logo2

Main menu:

Etsi

Arkisto

12.3.-28.3.2010 Anisotropics

MUU galleria
pixelache2010header

Anisotropics esittelee intialaisten Shaina Anandin ja Ashok Sukumaranin teoksia. Ne ovat dokumentointeja taiteilijoiden Aasiassa, Afrikassa ja Lähi-Idässä toteuttamista yhteisöllisistä mediakokeiluista julkisessa tilassa. Anandin ja Sukumaranin teokset pyrkivät laajentamaan ja kyseenalaistamaan uuteen mediaan liittyviä käsitteitä kuten ‘verkostot’, ‘virtuaalisuus’ ja ‘osallistuminen’. Näyttely on osa Pikseliähky-festivaalin vuosittaista Signals from the South -ohjelmaa.

Näyttelyn nimi viittaa anisotropiaan – eri materiaalien tai välineiden riippuvaisuuteen suunnasta. Esimerkiksi kiteet, puu ja jänteet ovat anisotrooppisia, ne ovat erilaisia vahvuudeltaan kun niitä vedetään eri suunnista. Näyttelyn teokset ovat ehdotuksia teknologioiden vetämisestä suuntiin, jotka eivät tähtää kapitalistiseen voiton tavoitteluun. Meille tutut välineet kuten radio, sähkö tai valvontakamerat paljastavat tällä tavoin ‘kiskomalla’ uusia rikkaita ominaisuuksia ja konkreettisia mahdollisuuksia.

Näyttely sisältää teokset:

RustleTV (2004)

Bangalorelaiselle sisätorille asennettu itsenäi-nen kaapelitelevisio, jonka ohjelmat tuotettiin samalla kyseisellä sisätorilla.

Khirkeeyaan (2006)

Yhdistämällä turvakameran ja kotiteatterin laitteistot luotiin sarja kohtaamisia delhiläisessä naapurustossa. Sarjassa, joka koostui seitsemästä jaksosta, naapuruston siirtolaiset, työläiset, lääkärit, kampaajat ja muut asukkaat käyvät toistensa kanssa turvakamerajärjestelmän mahdollistamia neljän hengen keskusteluja.

Sept soirées (2008)

Teoksessa taiteilijat perustivat väliaikaisen mikroradion, sekä elokuvateatterin Marchen N ‘Gellawin markkinoille, Senegalin Dakariin. Jatkuvien sähkökatkosten ongelma ratkais-tiin tuottamalla sähköä auton akusta ja keskeytymättömästä virrasta muodostuvalla yksinkertaisella menetelmällä. Jokailtaiset tapahtumat loivat paikallisille uusia rutiineja, sekä tilaisuuden yhdessä tapahtuvalle katselemiselle, kuuntelemiselle ja lähetysten luomiselle.

The Neighbour before the House (2009)

Teos on turvakameralla kuvattu sarja vi-deotutkielmia Itä-Jerusalemin maisemissa. Kameran liikkeet, zoomaukset ja asukkaiden kommentit ääniraidalla ovat palestiinalaisten tapa tavoitella sitä, mikä näkyy heidän kodeistaan sekä tapa puhua heidän etäisyydestään muihin ihmisiin (CAMP -projekti).

Glow Positioning System (2005)

GPS-teoksessa 400 metrin pituinen valoista muodostettu rengas levittäytyi mumbailaisen naapuruston virastoihin, koteihin ja työpaikkoihin. Kadulla sijaitsevan vivun avulla kaupunkilaiset saivat mahdollisuuden liikuttaa valorengasta ja tällä tavoin muuntaa kaupunkikuvaa elokuvamaiseksi kokemukseksi.

Recurrencies (2007-)

Sarja tutkii kaupungin infrastruktuuria, erityi-sesti sähköön liittyvien kysymysten ja toimin-tastrategioiden lähtökohdista. Näytettävät teokset: Two Poles, One agreement, House, El Nuevo Signo.

Changes of State (2005)

esittelee sähköisesti ‘vuotavan’ vanhan elokuvateatterin Bangaloressa. Teos toteaa että jos jokaisella sähköisellä järjestelmällä on kaksi perustilaa – on ja off – niin näillä molemmilla tiloilla on oma merkityksensä.

Shaina Anand toimii sekä elokuvaohjaajana että mediataiteilijana, Ashok Sukumaran on arkkitehti ja taiteilija. Heidän töitään on esitelty laajalti kansainvälisesti. Anand ja Sukumaran ovat bombaylaisen taidehautomo CAMPin (http://camputer.org) perustajajäseniä ja aloittaneet Pad.ma (http://pad.ma) materiaaliarkiston verkossa. Sukumaran ja Anand ovat saaneet lukuisia palkintoja, kuten ensimmäisen sijan vuoden 2006 UNESCO Digital Arts Awardissa (Sukumaran), Golden Nica -palkinnon ja kolme kunniamainintaa Prix Ars Electronicassa (2007, 2005 Sukumaran, 2007 Anand, 2009 pad.ma), ja tuomariston palkinnon vuoden 2009 Sharjah Biennaalissa (CAMP).

Näyttelyn järjestää Pikseliähky -festivaali yhteistyössä MUU ry kanssa. Näyttelyä tukee Ulkoministeriö. Yhteistyössä Pro AV Saarikko Oy:n ja Genelec Oy:n kanssa.