Warning: Parameter 2 to wp_hide_post_Public::query_posts_join() expected to be a reference, value given in /var/www/fs2/23/muufi/public_html/site/wp-includes/class-wp-hook.php on line 286

Warning: Parameter 2 to qtranxf_postsFilter() expected to be a reference, value given in /var/www/fs2/23/muufi/public_html/site/wp-includes/class-wp-hook.php on line 286
Artists' Association MUU » MUU GAALA 2018
MembersInfo
logo2 logo2 logo2

Main menu:

Etsi

Arkisto

MUU GAALA 2018

MUU Gaala 2018

Näytös 1
Taija Goldblatt: Olemisesta
Jenni Eskola: Ääriviiva
Minna Suoniemi: Kalbranti
Timo Wright: Ex Nihilo
Tuomo Kangasmaa & Markus Renvall / The Palmqvist Method: Fracture
Helinä Hukkataival: Kiipeän
Miia Rinne: Beautiful Confusion
Arja Kärkkäinen:  Kaksi toista
Elina Oikari: Hotel President
Yassine Khaled: Monitor Man
Harri Larjosto: Cymbals
David Muth: Process #01: Gold & Clouds

Näytös 2
Elisa Alaluusua: Making the Arctic Line / Circle (Part III)
Marjo Viitala: Peili
Pinja Valja: Puoliksi täynnä
Johanna Ketola: Valley L447
Sara Pathirane: Attempt to Push a Mountain
Risto-Pekka Blom: Pysäyttäjä / Interceptor
Anna-Kaisa Ant-Wuorinen: Luopua – vaan ei luovuttaa / Downs and Ups
Panu Johansson: Pienkaupunkisinfonia: 96100-97690
Juha van Ingen: GRID
Jukka Silokunnas: Hei vaan!

Teosten hintatiedustelut: office(a)muu.fi, 09 625 972

TERVETULOA!
MUU ry:n hallitus
MUU Galleria, muugalleria(a)muu.fi, +358 (0) 625 972
Toiminnanjohtaja Timo Soppela, director(a)muu.fi
Puheenjohtaja Ilkka Pitkänen, board@muu.fi

Yhteistyössä: Pro Av Saarikko Oy

***

Taija Goldblatt: Olemisesta
Kesto // Duration 6 min 09 sek
Valmistumisvuosi // Year 2018
Kuvasuhde // Aspect ratio 16:9
Ääni // Sound
Editio // Edition 1/5

Pieni tutkielma olemisesta ja elämänmenosta aikana, jolloin vaatimukset tuottoisasta ja tehokkaasta tekemisestä, suorittamisesta ja läsnäolosta väijyvät meitä jatkuvasti ja joka paikassa.

Taija Goldblatt on tamperelainen kuvataiteilija joka yhdistää teoksissaan piirustusta, videota ja animaatiota. Teoksissa tarkastelun kohteina ovat tilanteet joissa asiat eivät mene odotusten mukaisesti, oli sitten kyseessä sukupuoli, kaupunkitila tai vahemmuus. Goldblatt on valmistunut 2015 kuvataiteilijaksi Tampereen ammattikorkeakoulusta. Hänen teoksiaan on ollut esillä yksityisnäyttelyissä sekä kuratoiduissa ryhmänäyttelyissä Suomessa sekä festivaalinäytöksissä Suomessa ja ulkomailla.

Jenni Eskola: Ääriviiva
Kesto // Duration 25 sek (loop)
Valmistumisvuosi // Year 2017
Kuvasuhde // Aspect ratio 16:9
Äänetön // Silent
Editio // Edition 2/5

Teoksessa kuvataan ihoa, jonka ympärille on kiristetty siimalanka. Kun veri pakkautuu siiman alle, ihoon jää jälki, viiva, joka tulee näkyviin, kun lanka katkaistaan. Lopussa kuva kelautuu alkupisteeseen.
(Näyttelytilanteessa teos on tarkoitettu esitettäväksi looppina.)

Jenni Eskola on Porissa työskentelevä taiteilija. Hän on valmistunut Kuvataideakatemiasta kuvataiteen maisteriksi 2012, jonka jälkeen pitänyt näyttelyitä ympäri Suomea, viimeisimpänä yksityisnäyttely HAM-galleriassa. Hän työskentelee monin materiaalein ja medioin, pääasiassa ajallisten ja paikkasidonnaisten teosten parissa. Työt käsittelevät usein kestämistä niin ajallisesta kuin fyysisestä näkökulmasta, ja kiinnostuksenkohteita ovat mm. toiston, ainutkertaisuuden, hetkellisyyden ja katoamisen teemat.

Minna Suoniemi: Kalbranti
Kesto // Duration 5 min 11 sek
Valmistumisvuosi // Year 2018
Kuvasuhde // Aspect ratio 16:9
Ääni // Sound
Editio // Edition 1/3

“Pakkokutsunnan aikana tapahtui muutamia huvittaviakin tapauksia. Mm. eräs torpan isäntä Illosta oli tervannut toisen jalkansa ennen sinne tuloaan. Herrat pelästyivät pahasti, kun näkivät tällaisen ”kalbranti”-jalkaisen miehen sisälle kuukkaavan. Luonnollisesti hän sai nopeasti käskyn: saatte mennä.”
Vihtori Pakula: Tyrvään seutu Suomen vapaussodassa, 1926

Teos Kalbranti kuvaa vaaria ja tyttärentytärtä suvussa kulkevan kertomuksen äärellä. Tarinalla on aina kertoja, jonka näkökulma tulee kerrotuksi. Suomen sisällissota on vielä suurten ikäluokkien sukupolvelle elävää todellisuutta kertomusten kautta, mutta sota osana todellista elämismaailmaa unohtuu, kun sen kokeneita sukupolvia ei enää ole. Miten unohtaminen vaikuttaa kykyyn kokea empatiaa toista kohtaan, ymmärtää vähempiosaisia, olla armollinen? Sota on olemassa kaukana, kertomusten kautta ja fiktiossa. Sen yhteys poliittiseen tilanteeseen on hälvennyt niiltä, joita sodan armottomuus ei kosketa henkilökohtaisesti.

Minna Suoniemi (1972) on helsinkiläinen kuvataiteilija, joka työskentelee liikkuvan kuvan ja installaation keinoin. Hän on käsitellyt teoksissaan naiskuvaa, valtasuhteita, perhettä, historiaa ja kulutusyhteiskunnan haasteita. Suoniemen teoksia on ollut esillä laajasti Suomessa ja kansainvälisesti, mm. EMMAssa, Kiasmassa, Moskovan modernin taiteen museossa ja Norjan valokuvataiteen museossa ja 8. Turku biennaalissa. Suoniemi työskentelee lehtorina Aalto yliopistossa taiteen laitoksella.

Timo Wright: Ex Nihilo
Kesto // Duration 8 min 20 sek
Valmistumisvuosi // Year 2018
Kuvasuhde // Aspect ratio 4K 3840×2160 (Letterboxed Cinemascope 1:2,35)
Ääni // Sound
Editio // Edition 1/4+1ap

Ex Nihilo on kolmikanavainen kokeellinen dokumenttielokuva elämästä, kuolemasta ja tavoitteistamme kontrolloida niitä. Elokuva kertoo erittäin kehittyneestä robotista, kryoniikkalaitoksesta, jossa kuolleiden aivoja säilytetään jäädytettyinä, sekä siemenpankista, jonne on säilötty ruokakasvien siemeniä ympäri maailmaa.
(Tästä elokuvasta on olemassa myös kolmekanavainen versio, kesto 11 min.)

Timo Wright on valmistunut Aalto-yliopiston Taiteen ja suunnittelun korkeakoulusta taiteen maisteriksi vuonna 2012. Hän on osallistunut aktiivisesti näyttelyihin Suomessa ja kansainvälisesti, keskeisiä näyttelyitä ovat olleet mm. Kunsthal Charlottenborg (2017 ja 2018), Samuelis Baumgarte Galerie (2017), Galerie Anhava (2016), Helsingin taidemuseo (2013), Design Museo (2012), Amos Andersonin taidemuseo (2012), Helsingin taidehalli (2012, 2010, 2009) sekä Kluuvin galleria (2012).

Tuomo Kangasmaa & Markus Renvall / The Palmqvist Method: Fracture
Kesto // Duration 4 min 14 sek
Valmistumisvuosi // Year 2018
Kuvasuhde // Aspect ratio 16/9
Ääni // Sound
Editio // Edition 1/5

Moniaineksinen musiikkivideo, joka pyrkii rikkomaan lajityypin rajoja törmäyttämällä toisiinsa aineksia, jotka eivät ole kuvavirrassa tulkittavissa subjektiivisen ja objektiivisen kuvatulkinnan janalla.

The Palmqvist method on Markus Renvallin ja Tuomo Kangasmaan vuonna 2018 perustama sivuprojekti. Renvall ja Kangasmaa tuottavat projektin kautta kokeellista musiikki- ja kuvahankkeita.

Tuomo Kangasmaa on opiskellut kuvataidetta sekä kokeellista tanssia ja teatteria. Vuonna 1992 hän valmistui Alankomaista Institute of Arts Arnhemista (ArtEZ) ja vuonna 2012 Lahden muotoilu- ja taideinstituutista. Hän on kiinnostunut teoksissaan performanssin, dokumentin ja perinteisen elokuvailmaisun yhdistelmistä, käyttäen hyväksi useita eri kuvataiteellisia esittämistapoja. Kangasmaan teoksia on esitetty yksityis- ja yhteisnäyttelyiden lisäksi useilla ja elokuva- ja mediataiteen festivaaleilla.

Markus Renvallin pitkässä ansioluettelossa huomio kohdistuu laajoihin yhteistyöprojekteihin erilaisten sosiaaliryhmien, etenkin lasten, nuorten miesten ja vammaisten kanssa. Yksi hänen mittavimmista projekteistaan on Rohto, jonka kohderyhmä oli itsemurhatilastoja johtavat nuoret miehet. Renvallin yhteistyö erilaisten yhteisöjen kanssa pohjautuu hänen omiin kokemuksiinsa. Nyt hän haluaa auttaa mahdollisimman monia löytämään myönteisen asenteen elämään.

Helinä Hukkataival: Kiipeän
Kesto // Duration 2 min 16 sek
Valmistumisvuosi // Year 2018
Kuvasuhde // Aspect ratio 16:9
Ääni // Sound
Editio // Edition 1/5

Kamera kulkee ylös portaita,
 ylös tuoli- ja pöytärakennelmaa, kohti kattoa. Nainen kiipeää, muuten ei voi ylettää.

Helina Hukkataival on työskennellyt kuvataiteilijana vuodesta 1969 peruskoulun ja lukion kuvataideopettajana toimimisen ohessa. Hän on tehnyt vuodesta 1990 pääasiassa performansseja, 2002 lähtien myös videoita ja vuodesta 2011 valokuvaa. Hukkataival sai vuonna 2004 kuvataiteen valtionpalkinnon.

Miia Rinne: Beautiful Confusion
Kesto // Duration 3 min 30 sek
Valmistumisvuosi // Year 2017
Kuvasuhde // Aspect ratio 16:9
Ääni // Sound
Editio // Edition 1/5

Viimeisin episodi Miia Rinteen avoimessa filmisarjassa, jossa hän maalaa seuraavan teoksen aina edellisen päälle. Aluksi Rinteellä oli noin sata metriä kirkasta 35mm vetonauhaa, jolle hän maalasi käsin maisemaa. Vuosien saatossa Rinne on kerrostanut tälle filmille ja sen fyysisille ja digitaalisille kopioille lisää asioita ja vaikutteita. Työskentely on tapahtunut sekä käsin maalaten että bittimaailmassa. Uusin episodi, “Beautiful Confusion” näyttää ohikiitäviä maisemia, näkyjä ja viestikyyhkyjä.

Käsitteellisesti Miia Rinteen episodimainen filmisarja (2008– ), ja “Beautiful Confusion” sen uusimpana episodina, muistuttaa ihmiskehoa ja -mieltä, johon on tarttunut asioita kaikilta eletyiltä vuosilta.

Miia Rinne (1973) asuu Helsingissä ja työskentelee liikkuvan kuvan parissa. Rinteellä on kuvataiteilijan ja kuvataidekasvattajan koulutus, ja hän toimii molemmissa ammateissa. Tällä hetkellä pääpaino on taiteen tekemisessä, ja opettaminen on periodiluonteista. Rinteen teoksissa kuvataan usein liikettä ja ohikiitäviä näkymiä. Rinne yhdistää analogista tekniikkaa, kuten käsin maalausta filmille, digitaaliseen ilmaisuun. Rinteen teokset ovat sisällöllisesti monikerroksisia.

Arja Kärkkäinen:  Kaksi toista
Kesto // Duration 6 min 09 sek
Valmistumisvuosi // Year 2016
Kuvasuhde // Aspect ratio 16:9
Ääni // Sound stereo
Editio // Edition 2/5

Alussa oli “tahdon”. Morsian ja kaaso pohtivat avioliittoon astumista; onko olla kahdestaan vain tuplasti yksin?

Arja Kärkkäinen (1986) on helsinkiläinen kuvataiteilija, joka työskentelee pääosin kuvanveiston ja liikkuvan kuvan menetelmin. Kärkkäisen työskentelyä leimaa monialaisuus ja aiempi muotoilijan koulutustausta. Kärkkäinen on valmistunut Lahden Muotoiluinstituutista vaatesuunnittelijaksi ja hän viimeistelee tällä hetkellä maisterin opintojaan Kuvataideakatemiassa kuvanveiston osastolla.

Elina Oikari: Hotel President
Kesto // Duration 5 min 12 sek
Valmistumisvuosi // Year 2018
Kuvasuhde // Aspect ratio 16:9
Ääni // Sound
Editio // Edition 1/5

Hotel President avaa monitahoisen ja ajankohtaisen näkymän Berliinin keskustassa sijaitsevaan neljän tähden hotelliin, joka on tällä hetkellä varattu turvapaikanhakijoille. Lyhytelokuvan ääniraita on koostettu turvapaikanhakijoiden haastatteluista, joihin kontrastia tuovat hotellin lukuisat presidenttejä ja pääministereitä esittävät piirrokset, jotka ikään kuin toivottavat turvapaikanhakijat tervetulleiksi ”länteen”.

Elina Oikari on helsinkiläinen elokuvantekijä ja mediataiteilija. Hän on valmistunut taiteen maisteriksi Aalto-yliopiston Dokumentaarisen elokuvan linjalta v. 2014. Hän painottaa kuva- ja äänikerronnan kokeellisia yhtymäkohtia teoksissaan, joiden teemat kytkeytyvät muun muassa näytelmäkirjallisuuteen, toiseuden ja vieraantumisen kokemuksiin sekä 1980-luvulla syntyneiden sukupolvikokemukseen. Oikarin teoksia on esitetty useilla kotimaisilla ja kansainvälisillä elokuva- ja musiikkifestivaaleilla.

Yassine Khaled: Monitor Man
Kesto // Duration 3 min 19 sek
Valmistumisvuosi // Year 2018
Kuvasuhde // Aspect ratio 16:9
Ääni // Sound
Editio // Edition 1/5

This is the shortest video version of Monitor Man -performance which was made in six countries in 2016-2018. In Monitor Man, Yassine Khaled creates an embodiment of virtual communication in public space. The artist wears a helmet affixed with an iPad, which offers a real-time connection to a person outside of Europe and Western world. Through the use of technology and his own body, Khaled uses the performance to transgress actual, national borders which separate people. The performance is an opportunity for people to meet with someone who is physically far away and restricted in their freedom of movement. Monitor Man was inspired by the current refugee crisis and how it is unfolding in relation to the internet, social media, and the omnipresence of technology. The project began on the streets of Helsinki, but is ongoing, as the artist presents the work in different locations around the Western world. Monitor Man received an honorary mention at Prix Ars Electronica 2018, in Austria.

Yassine Khaled is a Moroccan-born visual artist based in Helsinki. His sculptures, installations, performances, paintings and videos explore connections between cultures and prejudices in our globalized world. Khaled visualizes relations between individuals caused by, for instance, ever-increasing gaps in wealth, socio-cultural differences and labor conditions — the conditions that determine one’s level of comfort. Khaled’s Monitor Man received an honorary mention at Prix Ars Electronica 2018.

Harri Larjosto: Cymbals
Kesto // Duration 6 min 25 sek
Valmistumisvuosi // Year 2018
Kuvasuhde // Aspect ratio 16:9
Ääni // Sound
Editio // Edition 1/5

Stiletti Anan musiikkiin toteutettu visio lentomatkailusta.

Harri Larjosto on syntynyt 1952 Turussa, asuu Vantaalla. Hän on tehnyt valokuvia, videoita, installaatioita, kollaaseja, maalauksia, aktioita, käsitetaidetta ja tilateoksia, monimuotoista kuvaan liittyvää ja lajien rajoja koettelevaa taiteellista toimintaa. Larjosto on Ö-ryhmän perustajajäseniä. Maineikasta avantgarde-ryhmää pidettiin 80-luvun villeinä: ryhmä ahdisteli taiteen ja yhteiskunnan vakiintuneita rakenteita huumorin lävistämällä yhteiskuntakritiikillä.

1980-luvun lopulta lähtien Larjosto on keskittynyt videoiden lisäksi valokuvasarjoihin. Videoissaan Larjosto yhdistää perinteistä elokuvakerrontaa ja videotaiteen visuaalisia keinoja. Teoksissa käsitellään asioita, joita voi kuvailla “kiertokulkumysteereiksi”. Ympäristökysymyksiä vasten kuljetetaan psykofyysisiä tapahtumaketjuja hätkähdyttävällä mustalla huumorilla ja yllättävillä käänteillä ryyditettynä. Vaikka Larjoston töissä voi aina nähdä ajatuksen ja sanoman, hän on kuitenkin laadultaan runollinen ja absurdi humoristi. Hän pyrkii välittämään mahdollisuuksien ja näkökulmien muuttumisen energiaa.

David Muth: Process #01: Gold & Clouds
Kesto // Duration 3 min 32 sek
Valmistumisvuosi // Year 2018
Kuvasuhde // Aspect ratio 16:9
Ääni // Sound
Editio // Edition 1/5 + 2ap

According to the French poststructuralist philosopher Jean Baudrillard, everyday life unfolds in a system of signs, a “car” for example implies “driving pleasure”, “progress”, or “independence”. The CGI animation “Process #01: Gold & Clouds” is a meditative reflection on the object “aircraft”.

David Muth is an artist, musician and programmer. Having grown up in Salzburg, Austria, he relocated to the UK to study at Middlesex University, where he received an MA in Digital Arts. He currently lives and works in London, Turku and Vienna. His practice combines conceptual and experimental approaches and is informed by his background in architecture. His projects range from installations and responsive environments, through video and photography, to composition and performance of music.

———————– väliaika ———————–

Elisa Alaluusua: Making the Arctic Line / Circle (Part III)
Kesto // Duration 8 min
Valmistumisvuosi // Year 2017
Kuvasuhde // Aspect ratio 16:9
Ääni // Sound
Editio // Edition 1/5

The last part of a video triptych. The first part is ‘The Arctic Line’ and the 2nd ‘The Arctic Circle’. This final part documents the struggle of making a line in Lapland. The task is simple: travelling from London to Luusua, a village in Finnish Lapland, to draw a line that would document the particular moment in time in this village in the Arctic Circle area. There are obstacles but through collaboration completion is reached.

Elina Alaluusua is a London-based visual artist working with video and drawing. She grew up in a reindeer farm in Finnish Lapland. Her expatriate status permeates her work as she observes the world from the point-of-view of an outsider, of the other. Working in London at these uncertain times of Brexit gives further poignancy to her investigation of (be)longing somewhere. I am intrigued by our individual and shared journeys, be those through physical landscape and time, or in the depths of our minds.

Marjo Viitala: Peili
Kesto // Duration 6 min 54 sek
Valmistumisvuosi // Year 2018
Kuvasuhde // Aspect ratio 16:9
Ääni // Sound
Editio // Edition 1/5

Peili-leikki toimii metaforana ihmisten sosiaalisille suhteille ja vallankäytölle. Rakkauden ja hyväksytyksi tulemisen kaipuu ajaa meitä hakemaan toistemme läheisyyttä ja seuraa. Peili-leikissä Peili-henkilöltä edellytetään rehellisyyttä. Tosielämässä tulee kuitenkin kiusaus käyttää valtaa väärin. Toisen ihmisen päästää helpommin lähelleen kuin toisen. Lähtökohdat ja säännöt eivät ole kaikille samat. Peliin osallistumista ei kuitenkaan voi välttää.

Marjo Viitala on toiminut taiteilijana ja elokuvantekijänä kymmenisen vuotta. Hän valmistui taiteen maisteriksi Stockholm Dramatiska Högskolasta 2012. Sitä ennen hän teki elokuvaopintoja Aalto Yliopistossa. Viitalalla on ollut kolme yksityisnäyttelyä, ensimmäinen Galleria Huudossa vuonna 2014 ja kaksi muuta vuonna 2016 Taidekeskus Mältinrannassa ja Seinäjoen Taidehallissa osana Bothnia Biennalea. Näyttelyiden lisäksi hän on käsikirjoittanut ja ohjannut kuusi lyhytelokuvaa.

Pinja Valja: Puoliksi täynnä
Kesto // Duration 11 min 35 sek
Valmistumisvuosi // Year 2018
Kuvasuhde // Aspect ratio 16:9
Ääni // Sound
Editio // Edition 1/3 + 2 ap

“Puoliksi täynnä” on kaksikanavainen videoteos, joka leikittelee tutulla sanonnalla. Valkoiset maljakot täyttyvät mustalla nesteellä, ja samanaikaisesti mustat puolestaan valkoisella nesteellä ja tulvivat ylitse. Kun toiset maljakot värjäytyvät mustiksi, toiset värjäytyvät puolestaan valkoisiksi ja tasapaino värien välillä pysyy. Kuten lasi on puoliksi tyhjä tai puoliksi täynnä, ovat maljakot samoin mustia tai valkoisia katsojasta riippuen. On mahdotonta sanoa, mikä on liikkuvassa ja muuttuvassa maailmassa totuus; Totuus on subjektiivinen rakennelma, jonka joku toinen voi tulkita päinvastaisesti.

Pinja Valja (1984) on helsinkiläinen mediataiteilija. Valmistuttuaan kuvataiteilijaksi Tampereen ammattikorkeakoulusta vuonna 2008 ja Taiteen maisteriksi Aalto-yliopistosta 2016 Valja on työskennellyt pääosin lyhytelokuvamuotoisten teosten parissa. Toistuvia teemoja hänen teoksissaan ovat todellisuuden rakenteet. Viimeisimmissä elokuvissaan Jaettu rakkaustarina ja Kuvas seuraa mun matkallain (2017) Valja esimerkiksi avaa totuttuja, institutionalisoituja tapoja ajatella rakkautta ja parisuhdetta.

Johanna Ketola: Valley L447
Kesto // Duration 7 min 25 sek
Valmistumisvuosi // Year 2016
Kuvasuhde // Aspect ratio 16:9
Ääni // Sound
Editio // Edition 2/3 + 2 ap

(Huom, myynnissä vain 2-kanavaisena installaatioversiona; kaksi erillistä videotiedostoa. Hinta installaatiolle.)

Valley L447 on saanut nimensä teollisesti valmistetusta vihreän sävyisestä maalista, joka valmistajan mukaan kuvastaa laaksoa. Teossarja, johon videoteoskin kuuluu, tarkastelee ihmisen ja luonnon suhdetta 2000 -luvulla, erityisesti kulutustuotteina myytävien luonnon representaatioiden kautta. Työprosessi on saanut inspiraationsa semiotiikasta, globaalista kulutuskulttuurista laajalle levinneine halpatuotantoineen, metsäluonnosta sekä haikurunoudesta. Valley L447 on paikka, jossa luonnollinen, luonnoton ja niiden välimuodot sekoittuvat. Luontoon näyttää tunkeutuneen Fremdkörper (vierasesine) –  yhtäältä sekä luonnon että luonnollisen määritelmät ovat hämärtyneet.

Johanna Ketola (1978) on valmistunut kuvataiteen maisteriksi Taideyliopiston Kuvataideakatemian tila-aikataiteen osastolta ja opiskellut valokuvausta sekä Lahden Muotoiluinstituutissa että Gerrit Rietveld Academiessa Alankomaissa. Ketola työskentelee valokuvan, videon, installaation ja tekstin keinoin. Arjen hämmästyttävyyden kautta hän tarkastelee ihmisen tilaa, ei-inhimillistä maailmaa ja todellisuutemme rajoja.

Sara Pathirane: Attempt to Push a Mountain
Kesto // Duration 1 min 59 sek
Valmistumisvuosi // Year 2018
Kuvasuhde // Aspect ratio 16:9
Äänetön // Silent
Editio // Edition 1/3 + 2 ap

Sumu peittää maiseman saaden sen näyttämään litteältä. Kaukainen vuori vaikuttaa olevan lähellä. Taiteilija yrittää työntää vuorta, mutta epäonnistuu.
Teos on kuvattu Kiinassa Huangshan-vuorella, joka on tunnettu aihe tussimaalauksissa.

Pathirane asuu ja työskentelee Helsingissä. Hän on opiskellut Kuvataideakatemiassa sekä Torinon taideakatemiassa. Hänen töitään on ollut esillä esimerkiksi Pietarin Taiga-Spacessa (2016), Colombo Art Biennalessa (2016) ja Kiasma-teatterissa (2010, 2013).

Risto-Pekka Blom: Pysäyttäjä / Interceptor
Kesto // Duration 4 min 32 sek
Valmistumisvuosi // Year 2018
Kuvasuhde // Aspect ratio 16:9
Ääni // Sound
Editio // Edition 1/3

Tuntematon henkilö pysäytti panssarivaunujen kolonnan vuonna 1989 Tiananmenin aukiolla Pekingissä, Kiinassa. Armeija oli edellisenä päivänä hajottanut opiskelijoiden protestista alkaneen mielenosoituksen verisesti. Demokratioissa väkivaltaisen voimankäytön tilalla on rakenteellinen väkivalta, jossa valtaa käyttää omia etujaan ajava talouseliitti. Poliittisen järjestelmän tehtävänä on varmistaa näiden valtarakenteiden toimivuus.

Risto-Pekka Blom opiskeli autonasentajaksi muttei koskaan ollut kiinnostunut teknikon ammatista. Muutaman vuoden ajan hän etsi suuntaa elämälleen, kunnes 27-vuotiaana aloitti audiovisuaalisen median ja ilmaisun lyhytkurssin, jonka jälkeen hän valmistui Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän koulutusohjelmasta vuonna 2005. Tästä lähtien Blom on tehnyt kokeellisia lyhytelokuvia ja videoteoksia, joita on esitetty lukuisilla festivaaleilla ja tapahtumissa yli kahdessakymmenessä maassa. Blomin Teemapuisto (2015) on voittanut pääpalkinnon Tampereen elokuvajuhlilla ja Helsinkin lyhytelokuvafestivaaleilla 2015.

Anna-Kaisa Ant-Wuorinen: Luopua – vaan ei luovuttaa / Downs and Ups
Kesto // Duration 3 min 15 sek
Valmistumisvuosi // Year 2017
Ääni // Sound
Editio // Edition 1/3 + 1ap

Soitan palaneessa talossani tuhoutuneen pianon koskettimet vasemmalta oikealle ja nostan ne takaisin ylös oikealta vasemmalle.

Anna-Kaisa Ant-Wuorinen on toiminut taiteilijana vuodesta 1990. Hän on kuvanveistäjä, ympäristötaiteilija ja kuvataiteilija. 
Ant-Wuorisen tulevia, ensi vuoden taideprojektit ovat mm Sculpture Expanded, Suomen kuvanveistäjäliitto ja HAM; yksityisnäyttely Galleria G; Hki
-Bela -biennal, Sao Paulo, Brasilia (kuraattorina Marjukka Paunila).

Panu Johansson: Pienikaupunkisinfonia: 96100-97690
Kesto // Duration 10 min 48 sek
Valmistumisvuosi // Year 2018
Kuvasuhde // Aspect ratio 16:9
Ääni // Sound
Editio // Edition 1/5

Arktinen taiga kohtaa arkisen harmaan: 2000-luvun kaupunkisinfonia elementtitalojen katveesta.

Panu Johansson on kuvataiteilija ja kokeellisen elokuvan tekijä. Mediat, joiden parissa hän työskentelee, ovat liikkuva kuva, valokuva ja ääni. Hänen työskentelyn tärkeitä innoittajia ja siinä toistuvia teemoja ovat mm. kokeellisen elokuvan historia ja kulttuurihistoria yleisemmin. Työskennellessään liikkuvan kuvan parissa Johansson suosii yleensä filmimateriaaleja ja käyttää mielellääm myös found footage -aineistoa.

Juha van Ingen: GRID
Kesto // Duration 9 min 04 sek
Valmistumisvuosi // Year 2014
Kuvasuhde // Aspect ratio 16:9
Äänetön // Silent
Editio // Edition 2/5 + 2ap

Tietokoneella generoitujen ruudukoiden hitaita ristikuvia mustalla taustalla. Ei ääntä, ei sanoja. GRID-teoksen voi nähdä formalistisena valkoisten viivojen määrittelemänä urbaanina maisemana tai hitaana sukelluksena tietokonegeneroituun tekstuuriin.

Juha van Ingen (s. 1963) asuu ja työskentelee Helsingissä. Hän työskentelee eri medioiden parissa, pääasiassa videota hyödyntäen. Van Ingenin teosten lähtökohtana toimii usein taiteilijan kohtaama tilanne, tila tai kosepti. Sattumanvaraisilla elementeillä jotka kehittyvät työskentelyprosessin aikana on myös keskeinen rooli van Ingenin teoksissa. Van Ingen on osallistunut kansainvälisiin näyttelyihin, elokuvanäytöksiin ja festivaaleile vuodesta 1988.

Jukka Silokunnas: Hei vaan!
Kesto // Duration 1 min
Valmistumisvuosi // Year 2017
Kuvasuhde // Aspect ratio 16:9
Ääni // Sound
Editio // Edition 1/4

Pienenä matkustin paljon perheeni kanssa. Katsoin asuntovaunun ikkunasta muuttuvaa maisemaa. Vasta vanhempana tajusin. Minä muutuin, ei maisema.

Jukka Silokunnas on mediataiteilija, joka työskentelee videon, animaation ja lisätyn todellisuuden parissa. Tällä hetkellä hän keskittyy pääasiassa katutaideanimaatioihin. Silokunnaksella ei ole muuta työhuonetta kuin kaupunkitila. Hänelle luovuus on tilassa liikkumista ja elämän hengittämistä. Silokunnas on valmistunut kuvataiteilijaksi vuonna 2011 Tampereen ammattikorkeakoulusta.

 

muugalleria(a)muu.fi