MembersInfo
logo2 logo2 logo2

Main menu:

Etsi

Arkisto

RSS Artists’ Association MUU

TAIDE JA SEN KOKIJAT ANSAITSEVAT LUOVAA SANALLISTAMISTA

Tämän ajan taidekirjoittamista

Suomi on kuvataidekansaa. Kuvataidekohteiden kävijäluvut ovat huikeat 3,8 miljoonaa vuodessa. Se ylittää jopa teatteritaiteen, jota on perinteisesti pidetty koko kansan viihteenä. Kuvataidetta voi nähdä ympäri vuoden monenlaisissa paikoissa, vakiintuneista instituutioista pieniin gallerioihin ja pop up -näyttelyihin. Uusia, kiinnostavia näyttelytiloja perustetaan jatkuvasti. Tästä huolimatta taidetta käsitteleviä tekstejä julkaistaan mediassa yhä harvemmin.

Ajankohtaisen taidekritiikin huolestuttava väheneminen nousee esiin Yle-uutisten verkkosivuilla 18.6. julkaistussa Jonni Aromaan artikkelissa, jossa referoidaan kuraattori-galleristi Veikko Halmetojan näkemyksiä. Kuvataidekritiikin palstatila lehdissä on kaventunut olemattomiin ja se on kadonnut verkkoon pienen piirin löydettäväksi. Taidekirjoittamisen väheneminen on huomattu myös Suomen toiseksi suurimmassa ammattikuvataiteilijoita edustavassa järjestössä, Muu ry:ssä.

Järjestön taiteilijat alkavat jatkossa paikata puutetta ryhtymällä itse toimeen. Muu ry:n sisällä toimiva Muu kirjoittaa -työryhmä koostuu taiteilijoista, joita yhdistää kiinnostus kirjoittamiseen. Ryhmä on kokoontunut jo parin vuoden ajan pohtimaan kirjoittamisen roolia ja mahdollisuuksia nykytaiteessa, ja viime vuonna se osallistui Art Fair Suomi -taidemessuille omalla Tekstitreffit-tapahtumakokonaisuudellaan. Nyt työryhmä aikoo vetreyttää näppäinsormensa ja asettaa itselleen haasteen: tavoitteena on julkaista tulevana syksynä jokaisesta Muun gallerianäyttelystä kirjoitus sekä verkossa että galleriassa luettavaksi. Tarkoituksena on tarjota taidekritiikille luova vaihtoehto, jossa taiteilija kirjoittaa kollegansa teoksista.

Taidekirjoittamisen ammattilaiset ovat käyneet valitettavan vähiin. Otso Kantokorven poismeno jätti suomalaisen taidekirjoittamisen kenttään merkittävän aukon, jota ei ole helppo täyttää. Tilanne on huolestuttava, sillä paneutuva taidekirjoitus vastaa parhaimmillaan moneen tarpeeseen. Suuren yleisön kannalta se tarjoaa vinkkejä mielenkiintoisista ja ajankohtaisista näyttelyistä. Se voi auttaa yleisöä löytämään uudenlaisia tai idullaan olevia taidemuotoja sekä kannustaa kokeilemaan uuden katsomista. Antoisa taidekirjoittaminen pitää lukijansa selvillä aikamme ilmiöistä ja virtauksista ja toimii tiedonlähteenä myös alan ammattilaisille.

Taidekirjoittaminen tulkitsee ja pohtii. Se pukee taiteilijoiden käsittelemiä aiheita kielelliseen asuun. Se tuo lukijalleen uusia näkökantoja, välineitä tulkita sekä sanoja, joilla käsitteellistää kuvataidetta. Kirjoitus voi taustoittaa taideteoksia ja luoda uusia assosiaatioita. Taiteen kokija voi jatkaa sen pohjalta omaa havainnointiaan. Rakentava kritiikki myös kyseenalaistaa taiteilijoiden valintoja ja antaa yleisölle valmiuksia epäillä, olla eri mieltä ja ymmärtää erilaisia tulkintoja.

Taidekirjoittaminen palvelee myös kuvataiteilijaa, sillä se tuo yleisön hänen teostensa äärelle. Teksti nostaa esiin taiteen, joka ei muuten halua toimia markkinoiden lainalaisuuksien mukaan. Luonnollisesti se tarjoaa taiteilijalle myös arvokasta ja odotettua palautetta teoksista. Rakentavan taidekritiikin tehtävä ei ole sijoitella taiteilijoita paremmuusjärjestykseen tai antaa teoksille arvosanoja. Sen sijaan yksi kritiikin monista tehtävistä on auttaa taiteilijoita tekemään yhä parempia teoksia yleisön koettavaksi.

Muu kirjoittaa -työryhmä aikoo ensi syksynä tehdä oman osansa taidekirjoittamisen puutteen paikkaamiseksi. Hankkeen toivotaan rohkaisevan myös muita tarttumaan kynään, jotta taiteesta kirjoitettaisiin tulevaisuudessa enemmän ja monipuolisemmin.

MUU kirjoittaa –työryhmän jäseniä ovat taiteilijat John Gayer, Liisa Hilasvuori, Rita Leppiniemi, Suvi Nurmi, Juhani Räisänen ja toiminnanjohtaja Timo Soppela.

 

muugalleria(a)muu.fi